Onderscheidend vermogen

In de afgelopen tijd zien we veel faillissementen in de Retail sector. Winkels worden onvoldoende bezocht en winkeliers blijven achter met hoge (winkel) voorraden. Pandeigenaren kennen hoge leegstand waardoor de waarde van deze panden snel verdampt. Het feit is dat er (te) weinig innovatie is geweest. In het algemeen is er onvoldoende koppeling tussen online en offline verkoop. Onpersoonlijke verkoop leidt ertoe dat de consument geen (merk)loyaliteit meer vertoont. Hoe lang duurt het voordat we door hebben dat het model van de detaillist van 20 jaar geleden eigenlijk heel actueel is. Laat ik dit illustreren met een voorbeeld.

Recentelijk heb ik de eigenaar van een klein winkelcentrum in een dorp in Noord-Holland begeleid bij de verkoop. Deze man was op leeftijd en runde nog steeds de lokale vestiging van Blokker. Dit deed hij uiterst succesvol. Zijn geheim was service. Hij maakte indruk met:

  • – Aanhouden van beperkte voorraad. Wekelijks bestelde hij 2-3 keer. Hij had kennis van zijn voorraad, omloopsnelheden en hoe te verkopen (aan wie/wanneer).
  • – Bezorging van producten die niet op voorraad waren. Klanten liepen in principe niet met lege handen de deur uit.
  • – Online bestellingen konden in de winkel worden opgehaald of door de winkel worden bezorgd.

Bovenal kende hij zijn klanten en zijn klanten kenden hem. Ze kochten een broodrooster bij Kees. En dat deden ze zowel online als in de winkel. Ambacht en vakmanschap van een detaillist gaan erg goed samen met een onlineconcept. Het is zaak dat je je onderscheidt. Veel winkelstraten zien er hetzelfde uit; dezelfde Retail ketens met vergelijkbare producten en service in de Europese winkelstraten. Veel concepten vinden zichzelf pas succesvol wanneer een goedlopend concept internationaal wordt uitgerold. Het probleem is dat groei vaak leidt tot onpersoonlijke service. En die persoonlijke service was juist waarom het concept succesvol was. 

Er is ruimte voor die winkeliers (ook franchisenemers in grootwinkelbedrijven) die bereid zijn service en vakmanschap te combineren met de voordelen van online bestellen en levering aan huis (ook buiten openingstijden).
Beperking tot een regionale functie, één doelgroep en verkoop van producten met een goede prijs-kwaliteit verhouding, daarmee onderscheidt de winkelier zich van de eenheidsworst en is er volop ruimte voor groei. 

En voor al die pandeigenaren: geef deze concepten een kans met goede huurvoorwaarden. De rente staat voorlopig nog laag en het geeft veel meer zekerheden dan die look-a-like formules waarvan er 13 in een dozijn gaan.

Like dit artikel?

Share on twitter
Deel op Twitter
Share on linkedin
Deel op Linkdin